Världsscoutjamboreen är det största läger man kan åka på som scout. Lägret går av stapeln vart fjärde år och brukar ha cirka 30.000-40.000 deltagare från nästan alla länder på hela jorden. Länder får ansöka om att anordna jamboreen och i år föll det på Japan att fixa detta jätteläger.

Från Sverige reste närmare 2000 scouter på en månads nästan oförglömligt äventyr. Själv lägret varade i tio dagar, och resten av tiden spenderas i rundresor för scouterna. Som deltagare på jamboreen måste man vara mellan 14 och 17 år gammal, men är man äldre kan man åka dit som ”IST”, som betyder ”international service team”, och som agerar som volontärarbetare som står för den absolut största arbetarstyrkan på lägret. Närmare 8000 stycken IST:are hjälpte till på årets läger. En del av de som åkte från Sverige åkte även som avdelningsledare. Det var ungefär 4 stycken ledare per 40 deltagare.

Utmanarscouten Ellen från Vallentuna åkte på lägret, och berättar här lite om sin upplevelse:

Tillbaka i Sverige efter nästan en månad i Japan slås jag av hur svalt och skönt det är här (trots att det är varmt för att vara svensk sommar!). Rundresan och lägret bjöd på massor av häftiga upplevelser, nya vänner och en del kulturkrockar. Dagarna på lägret fylldes av aktivitetsmoduler (Water, Science, Community etc) som vi antingen gjorde på lägerområdet eller åkte iväg till. Annars var det alldeles för varmt för att vi skulle orka hitta på något annat än att sitta och prata eller spela kort under solskydden (som för övrigt var ganska värdelösa eftersom de blåste sönder hela tiden).

Det är ett mirakel att vi inte smälte bort i värmen. På eftermiddagarna när det äntligen blivit lite svalare utforskade vi lägerområdet, swappade märken och hälsade på hos nyfunna bekantskaper alt. bjöd in folk till våran lilla lägerplätt. Lägret avslutades med en nästan olidligt lång avslutningsceremoni vid stora scenen och sedan en mysig avdelningssamling i gräset i vårat läger efter att alla scouter från andra länder i grannbyarna tagit ner sina tält och åkt hem. På väg hem från Japan mellanlandade vi i Doha i 22 timmar, som tur var behövde vi inte spendera all den tiden på flygplatsen utan vi kunde pusta ut på ett fint hotell istället. Väl på Arlanda var det svårt att säga hejdå till mina (nästan fyrtio) nya vänner som blivit nästan som en stor familj under vår månad i Japan.

Mer information från Jamboreen i Japan finns här:

Svenska kontingenten: http://japan2015.scout.se/

Officiella webbsidan: http://www.23wsj.jp/