Sommarlägret 2016 gick av stapeln på östra Åland, och var ett distriktsläger för Roslagens Scoutdistrikt. Lägret var mellan den 30 juli och 6 augusti, och gav oss mestadels varmt och soligt väder samt många nya erfarenheter.

Lägrets tema var Sjö För Alla, och hade ett gäng aktiviteter och budskap knutna till Östersjön samt miljön och naturen kring vårt egna hav. Det fanns allt från kanoter och jollar att tillgå, till scouternas egna skuta Biscaya, och vikingaskeppet Viking Plym.

Vi hade även ett eget tema på lägret som kretsade kring pirater. Under lägret fick scouterna ett par besök av piraterna, och uppgifter att göra i sina piratlag. Detta avslutades med en häftig tävlingsavslutning där scouterna fick en skatt av piraterna som tack för att dom hade fått hjälp.

Detta var ett av de större läger Vallentuna Scoutkår har deltagit i, med cirka 800 scouter på lägret totalt, och närmare åttio stycken från vår egen kår på plats. Inte bara att vi var många, utan det var även det första kårlägret som genomfördes utomlands!

Bilder finns på kårens facebooksida, och facebooksidan för lägret (se länk längre ned).

lägerbrev (nr 1 och 2)

Lägerbrev (nr 3)

Lägerbrev (nr 4)

Lägerbrev (nr 5)