Upptäckaravdelningen Djungeldjuren, Tisdagar (10-12 år)

I Scouterna kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen.

I Scouterna träffar du nya kompisar och har kul. Tillsammans med kompisarna får du upptäcka nya äventyr varje gång ni ses.

Som upptäckarscout får du lära dig något nytt nästan varje dag, det är alltid roliga grejer men också sånt som är väldigt bra att kunna. Ni bestämmer själva vad ni vill göra, det kan vara allt från att lära er sjukvård till att bygga en egen flotte. Men i Scouterna lär vi oss inte hur man gör genom att läsa böcker om hur man bygger flottar, vi lär oss det genom att prova på riktigt istället.

När man är scout gör man alltid sitt bästa men det gör inget om det råkar bli fel, därför brukar vi tänka lite på hur allting gått till så att vi blir bättre till nästa gång.

I Vallentuna scoutkår finns två upptäckaravdelningar: Fåglarna som träffas på måndagar, och Djungeldjuren som träffas på Tisdagar.

Avdelningsrop:

Smyger, ryter, stampar, klättrar, springer över vår savann.

Det gör vi om mörka natten,

DJUNGELDJUREN!

Terminsprogram

Datum Möte Plats
16/1 Rådelbana
23/1 Elda
30/1 Skridskor och isvett Gustavs udde
6/2 Hajkbricka
13/2 Hajkbricka
18/2 Skidåkning Söndag
19/2 Thinking day OBS! Måndag. Gustavs Udde
27/2 Sportlov Inget scoutmöte
5/3 Simhallen Samling vid Vallentuna Sports Club  kl 18.15
12/3 Vårda utrustning, lyktor&kniv Knivbevis
19/3 Pizzabak utomhus
26/3 Tävlingsmöte
2/4 Påsklov
9/4 Skogsbrännboll Ubbysjön
17/4 Kårstämma Onsdag
18/4 St. Georg OBS! Torsdag
23/4 Brobyggarmöte, bara scouter födda -13 OBS! Möte med Spårare som blir Upptäckare i höst

Brobyggarmöte

bara scouter födda -12

Möte med Äventyraravdelningen Narnia för scouter födda -12. Mötestid 18.30-20.30
30/4 Valborg Inget möte
Roslagens dag? OBS! Söndag heldagsaktivitet
7/5 Vindskyddsmöte
14/5 Capture the flag
21/5 Hajkplanering
25-26/5 Vårhajk Paddelhajk på Långhundraleden
28/5 Karta & kompass Össeby IP
4/6 Kårgemensam våravslutning
v31 Sommarläger DalaCamp 9- Det nionde mysteriet Mer info om sommarens läger kommer i lägerbrev

Ledare på Djungeldjuren: Tommy Kjellqvist, Eeva Öhman, Jenny Presland och Maria Wikstedt

Tänk på att vi är ute hela eller delar av mötet oavsett väder.

Frånvaro anmäls via SMS eller Messenger till Tommy eller Eeva. Den gemensamma gruppen på Messenger, ”Djungeldjuren i Vallentuna Scoutkår” används främst som informationskanal från oss ledare till er föräldrar, samt när samåkning och dylikt behöver planeras.