DSC_1209_1

Vallentuna Scoutkår på sommarläger 2018

Om oss i Vallentuna Scoutkår

Om kåren

Vallentuna Scoutkår är en kår med cirka 200 medlemmar som håller till vid idrottsplatsen i Vallentuna kommun. Här har vi aktivitet måndag till torsdag vid vår scoutlokal Liljan. Ofta är det även aktivitet eller hajk även på helger. Vi har totalt 7 olika avdelningar från 8 år och uppåt, där majoriteten av våra scouter är mellan cirka 8 och 15 år gamla. En hel del fortsätter dock ändå upp i vuxen ålder där man antingen hjälper till på avdelningarna som ledare, eller engagerar sig i styrelsearbete eller på distrikts/riksnivå.

Vallentuna Scoutkårs historia

Vallentuna Scoutkår återstartades 1991 med hjälp av Roslagens Scoutdistrikt, av ett par friluftslivsintresserade vuxna, efter att ha varit vilande sedan 60-talet. Vallentuna scoutkår har sedan starten 1991 vuxit sakta, och samarbetade en hel del med Norrtälje Scoutkår under nittiotalet. 1998 hade kåren ca 80st scouter och tio ledare fördelade på 4 stycken avdelningar. Under mitten av nittiotalet höll kåren framförallt till i fd Karlbergsskolan (idag Karslundsskolan norra) och i slutet av nittiotalet i en byggnad på rivningskontrakt i Vallentuna centrum. Strax innan millennieskiftet började därav ett arbete med att planera och bygga en helt egen scoutstuga lokalt vid Vallentuna IP (där nuvarande Hagaskolan ligger idag).

Under 2000-talet hade scoutkåren en jämn tillväxt, och under ett par år drev kåren en semi-separat verksamhet ute i Ekskogen i Vallentuna. I början/mitten av 2000-talet toppade kårens medlemsantal med cirka 140st medlemmar, för att sjunka till ca ~100st fram tills 2010-talet. Kåren var fram tills 2011 ansluten till Svenska Scoutförbundet (SSF), det största av Sveriges fem scoutförbund och det enda som inte är bundet till en ideologisk eller kristen huvudrörelse. 2011 gick en majoritet av Sveriges scoutförbund ihop, och bildade det som idag bara heter Scouterna.

Efter detta började intresset för Scouting, och Vallentuna Scoutkår ta fart igen, och kåren växte både snabbt och mycket under 2010-talet. Tyvärr förlorade scoutkåren vår nu färdigbyggda scoutstuga (som vi med ideella krafter byggt på sedan millennieskiftet) till en mordbrand under 2011. Den här förlusten var en törn i sidan på kåren, som nu förlorade många av de engagerade vuxna som varit med och drivit kåren sedan nittiotalet. Under mitten av 2010-talet började därför många nya scoutledare och föräldrar i kåren, vilket har byggt en stor del av vår identitet vi har idag.

Efter branden 2011 höll vi verksamhet i den gamla hemvärnsstugan som låg vid fd Hjälmstaskolan (nuvarande Karlundsskolan södra). Efter ett par år fick vi loss en ny tomt vid Vallentuna IP, och vi påbörjade ett mer simpelt bygge av en ny scoutstuga. Det är här på Parkvägen vi fortfarande har verksamhet idag. under sent 2010-tal startades två nya avdelningar, och vi nådde 200st medlemmar.

Hur drivs verksamheten?

Vallentuna Scoutkår ör en ideell förningen som är medlemmar i Roslagens Scoutdistrikt, och ligger under riksorganisationen Scouterna. I scoutkåren finns 7 stycken avdelningar fördelade på våra 5 stycken åldersgrupper. Scoutkåren leds av en ideellt vald styrelse. Vi har huvudsakligen verksamhet under vår- och hösttermin där våra avdelningarna har kvällsmöten.

Hajker:

Förutom vanliga möten på vardagskvällar har vi så kallade hajker; Där vi ofta åker iväg någonstans, gör olika roliga aktiviteter och sover antingen i tält, vindskydd eller i stuga. Vanligtvis försöker man ha runt två hajker per termin, och ofta med något tema. Ibland är det paddlingen som gäller, och ibland gäller det att lära sig hantera kniv, yxa och såg. När sommaren sen kommer så åker vi iväg på ett längre sommarläger!

Sommarläger:

Sommarlägret brukar vara en uppskattad höjdpunkt på året, och det är även en viktig samlingspunkt för scoutkåren. Normalt sätt har vi vårt sommar läger i skiftet Juli/augusti, och då åker vi bort och bor i tält under en vecka och leverläger liv. Många av våra sommarläger har ofta ett tema, eller ett äventyr! Det har varit allt ifrån tidsresenärer till Harry Potter. Vissa år har vi våra egna kårläger, men ibland åker vi på sommarläger anordnande av distriktet. När man blir äldre som scout öppnar även möjligheten upp sig för att åka på både nationella läger, men även väldigt stora internationella läger runt om i världen.