Att vara scoutledare är både roligt och givande!

Vi behöver alltid förstärkning med fler ledare som är beredda att leka, ha roligt och se barn och ungdomar utvecklas. Många tror att det är svårt och att det kräver speciella kunskaper, samt att man kanske måste ha varit scout sedan tidigare, men inget av det stämmer! Du behöver kunna ha roligt med barn och ungdomar, och det är såklart ett stort plus om du gillar att vara ute!

Som Scoutledare är du med i en ledargruppen tillsammans med ett par andra vuxna. I ledargruppen är du med och planerar samt genomför scoutmöten och hajker på en avdelning. Tidsåtgången är framförallt ett kvällsmöte i veckan, samt 1-2 helger med längre utflykter. Förutom att bidra till våra barn oh unga så ger rollen som scoutledare ett fint sammanhang, och många nya vänner på vägen.

Som ny scoutledare så hjälper vi dig på vägen, berättar om våran metodik och låter dig prova på i en takt som passar dig. Det finns även ett flertal korta (och lite längre) kurser som snabbt ger dig kunskap om Scouting och våra värderingar och metoder.

Just nu behöver vi framförallt stöd till vår upptäckaravdelning Fåglarna, som har möten på Måndagar.

Vi behöver dig! Prata med en scoutledare på någon av våra avdelningar, eller hör gärna av dig till oss på info@vallentunascoutkar.se, eller ring ordförande Max på 073-569 69 60 så leder vi dig vidare.