Under sommaren 2014 åkte Vallentunas scouter till Scoutcamp Ransberg i Värmland för en veckas äventyr. Vildalägret var ett Nationellt läger, men var utspritt på många olika lägerplatser över hela Sverige. Alla som var på Vilda hade vissa gemensamma aktiviteter såsom invigning och avslutning även fast vi var utspridda, för att det skulle känns lite som ett mini-jamboree.

Tillsammans med Viksjö, Nynäshamn och Jordbro scoutkårer utmanade vi oss på alla plan. Den första kvällen drog nämligen ett oväder in över området som höll i sig länge och väl. Detta innebar tält som blåste sönder, kök som rasade, blixtnedslag och en stor evakuering av alla scouter och ledare till en hembygsgård i närheten. Tack vare en strålande lägerledning och vänliga själar klarade vi oss undan det värsta och kunde återvända dagen därpå.

Den gemensamma avslutningen för Vildalägret

Resten av veckan var fullproppad med roliga aktiviteter såsom klättring, kanotpaddling, bad, tivolidag och vårat alldeles egna äventyr.

Vallentunas Utmanare hade ordnat en tidsresa för de yngre scouterna. Det gällde att hjälpa planeten från att gå under i framtiden och vi fick besök av framtidsmänniskor, aliens, Ceasar, Shakespeare, militärer och Greenpeace. Det hela var väldigt uppskattat av att och veckan avslutades med ett stort lägerbål för hela Ransberg.

Om du vill läsa mer om lägret finns den oficiella webbsidan för lägret här: